mandag 31. mars 2008

Mappeoppgave IKT

Hvordan kan mappevurdering på en positiv lærings- og undervisningsmetode? Hvilke erfaringer har du med mappevurdering og hvilke vurderingskriterier må være tilstede for at det skal fungere? (Det må her gjøres direkte henvisning til forelesning i uke 14). Hvilke tanker har du rundt publisering av arbeidstekster/mappetekster på åpne nett, som for eksempel Blogg, contra lukkede LMS som Fronter”.


Mappevurdering er en alternativ og historisk sett nokså "ny" måte å vurdere studenter på. Det positive med mappevurdering er også arbeidet med mappene underveis. Studentene får mulighet til å få veiledning og hjelp til å komme videre med arbeidene sine, og i sin læringsprosess.

Noe som er positivt er at studentene blir gitt en aktiv rolle i å samle dokumentasjon som viser innsats, fremskritt og prestasjoner gjennom studieperioden.
Studenten blir også gitt en
sentral rolle i å vurdere kvaliteten i eget arbeid
Studentveiledning er et viktig element i læringsarbeidet, og kan bidra til utvikling av samarbeidsevner og refleksjon.

Formativ vurdering er sentralt i arbeidet med mapper.
Slik veiledning skal gi studenten hjelp til å komme videre i sin faglige forståelse. ( Summativ vurdering har på sin side til formål å fastsette studentens kompetanse på et bestemt tidspunkt, oftest ved avsluttet læringsforløp og gjerne i form av en karakter. )

For at mappevurdering skal lykkes, forutsetter det at lærerne har kompetanse på dette området, og at studentene får tilbakemeldinger på sine arbeider fortløpende. Hvis det går lang mellom første innlevering og tilbakemeldingen, vil motivasjonen for å ta fatt på oppgaven igjen kunne være svekket.

Språket er sentralt i læringsprosesser. I et sosiokulturelt perspektiv er kommunikative prosesser sentrale i menneskelig utvikling og læring. Språket og kommunikasjonen er selve grunnlaget for at tenkning og læring skjer. I et sosiokulturelt perspektiv blir språket en forbindelse mellom den ytre og den indre kommunikasjonen. Hvor den ytre kommunikasjonene skjer sammen med andre og den indre er ens egen tenkning. Meningen blir skapt i interaksjonen mellom den som snakker og den som lytter og mellom den som skriver og den som leser (jfr. Bakhtin 1981 og Rommetveit 1974, 1996).

Slik ser jeg på blogg som et godt verktøy for publisering av mappetekster, hvor man da kan få innspill og kommentarer av flere enn bare læreren. Utvikle teksten i samarbeid med andre, og få inspill og ideer fra andres blogger. Dette vil av noen kanskje ansees som "juks", slik var det iallefall oppfattet mye før i tiden.

Og selvsagt bør man utvise nettvett, også ved bruk av blogg som publiseringsverktøy.

Ingen kommentarer: